frica de greşeală

Am învăţat că fiecare greşeală e fatală, ca într-un film prost de serie B.

O literă ştearsă distruge o lucrare, un vârf în plus de sare înseamnă să iei mâncarea de la capăt în ţipete şi reacţii exagerate ale mamei, o eroare de calculator provoacă injurii şi reacţii extreme de la tata, iar singura notă de 7 din şcoala generală s-a transformat în şedinţă de familie, chiar dacă în toţi anii am fost premiantă…

Tot ce se întâmpla altfel decât “cum trebuie” căpăta aer de tragedie antică, nu mai avea rezolvare şi cauza lamentări, plânsete, urlete şi chiar blesteme. Cred că doar farfuriile scăpau din categoria asta.

În rest – “foc şi pară”.

Da, am fost educată că orice greşeală e fatală. M-am resemnat o perioadă, roşeam, tremuram, înduram şi plângeam la fiecare boacănă; am refulat apoi prin reacţii necontrolate în cor şi la şcoală, aplicând celor din jur acelaşi tratament învăţat acasă (lucru de care şi acum îmi pare rău…); apoi, de la liceu, am îngropat frica, arătându-mă tare. Am dat de acelaşi balaur al “ţânţarului devenit armăsar” în jobul de la radio, unde o şefă nebună cu acte ne-a terorizat şi înfricoşat vreme de câţiva ani, aducând la suprafaţă, mai puternică, frica de greşeală. De ce am suportat? N-aş putea spune, din obişnuinţă, de teama că “lumea de afară” (afara sistemului public) e la fel de rea ca asta, auzeam mereu aceiaşi întrebare de ce aş risca salariul fix şi locul călduţ pentru acelaşi tratament abuziv în lumea rece şi rea a privatului? Din dorinţa de libertate şi sinceritate cu mine aş spune acum.

Chiar dacă toate aceste etape au trecut, am regăsit frica în mine la fiecare câţiva paşi, ca un coşmar din copilărie pe care, oricât ai încerca să-l îneci în lucrurile bune care s-au întâmplat de atunci, rămâne alături de tine. Prieteni credincioşi, ce mai, toate bubele pe care părinţii noştri le sădesc adânc în noi.

Leave a Reply

